Dit artikel is een vervolg op het artikel hoe je NLP kunt inzetten voor volwassenen met een allergie (lees meer).
De NLP techniek die beschreven werd in het vorige artikel houdt zich bezig met het rechtzetten van de vergissing, zodat er geen overdreven reactie meer komt. De NLP techniek die hiervoor gebruikt wordt voor volwassenen, bleek niet zo geschikt voor kinderen omdat het herprogrammeren gebaseerd is op dissociatie via het abstracte denken (kijken naar jezelf) en kinderen ontwikkelen dit vermogen pas rond hun tiende.
Om hierop een antwoord te geven is het idee ontstaan om voor kinderen de herprogrammering in het onderbewustzijn op een andere manier aan te pakken, een manier die kinderen zeer vertrouwd is, nl. door middel van sprookjes, verhalen, metaforen.
Hoe komt het dat verhaaltjes een helende invloed kunnen hebben?
Het besturingsmechanisme van onze biologische processen zit in het onderbewustzijn. Het onderbewustzijn regelt alle lichaamsprocessen. Een overdreven reactie op gezonde stoffen in normale hoeveelheden wijst op een vergissing van dat besturingssysteem. Vb iemand eet bedorven garnalen, wordt erg ziek, en is vanaf die datum allergisch voor alle verse-visproducten. Het rechtzetten van een dergelijke vergissing kan bij een volwassene d.m.v. het abstracte logische denken. Bij kinderen tot 10 jaar kan dit niet. In deze leeftijd hebben kinderen wel een zeer groot inlevingsvermogen. Jonge kinderen identificeren zich sterk met hun omgeving en imiteren wat daar gebeurt. Zo leren we eten, lopen, praten.
Een kind identificeert zich ook sterk met een knuffeldier. Knuffeldieren kunnen veel meer dan volwassenen en ze worden ook nooit boos. Voor een kind is deze beleving net zo echt en reëel als wat wij werkelijkheid noemen. Als een knuffeldier van een bepaald symptoom geneest, blijkt dat het onderbewustzijn van het kind, dat de geneeskracht aanstuurt, de nodige acties onderneemt om hetzelfde te doen. Zo eenvoudig kan het soms zijn.
Toepassing van de methode
Gesteld dat je een kind hebt van ca. 4 jaar met een koemelkallergie en je wilt voor dit kind een helend verhaal schrijven, hoe ga je dan te werk?
Je ‘interviewt’ het kind zodat je de informatie verzamelt heb je nodig om een verhaal te schrijven:
Hoe oud is het kind? Welke knuffels vindt het kind leuk? Welke televisie programma’s ziet het graag en wie zijn de helden die het meest aanspreken? Is het kind ergens bang voor? Heeft het kind ergens grote bewondering voor? Welke sporten of activiteiten doet het kind graag? Wat is er verder bijzonder aan het kind? Wat zijn bijzondere karaktereigenschappen?
Kies nu een context
- Kies een wereld waarvan jij denkt dat het kind leuk vindt (prinsen, dieren, planeten, insecten) en beslis welk dier, knuffel of figuur de plaatsvervangende hoofdfiguur wordt voor het kind.
- Bedenk een beginsituatie, waarin de hoofdfiguur problemen mee heeft en een beetje gelijkaardige symptomen vertoont als het kind
- Bedenk een eindsituatie die de hoofdfiguur wil bereiken op het einde van het verhaal. (sterker, slimmer, vrij van symptomen, in staat om te eten wat het wil enz.).
- Bedenk nu een weg die de hoofdfiguur heeft afgelegd heeft om daar te komen.
Het schrijven van het verhaal zelf met volgende elementen:
De hoofdfiguur beleeft in de eerste fase allerlei leuke en interessante dingen , waar uit blijkt dat hoofdfiguur veel veranderd is slimmer en sterker dan vroeger. Hier wordt de nadruk gelegd dat de tandjes, pootjes, of handjes sterker geworden zijn. Ook wordt in de verf gezet dat hoofdfiguur sympathiek, moedig, lief is( naargelang) en sterk gewaardeerd wordt door de andere figuren.
In een volgend fase laat je de hoofdfiguur gelijkaardige symptomen, problemen krijgen als het kind, voorbeeld pijn of raar gevoel in de buik. Daarbij benadruk je zeer sterk het feit, dat hoofdfiguur niet ziek is, maar zijn buikje is ziek, waarbij je er op let, dat er een ander wijs dier goede raad komt geven en dat het buikje nu snel geneest, omdat het net zoals pootjes, gegroeid is en sterker geworden. Vroeger werd het buikje ziek van ….(bijv. koemelk), nu niet meer.
Hoofdfiguur leert in het verhaal dingen te doen die het vroeger niet kon, en nu al wel kan. Hoofdfiguur komt een soort oude wijze, of tovenaar of oude uil tegen, of kruidenvrouwtje die hem vertelt dat er in de buik (onderbewuste) van de hoofdfiguur zelf allerlei kleine helpertjes zitten (immuunsysteem) die het goed menen, waarvan er eentje is die met alle goede bedoelingen die symptomen veroorzaakt heeft. Die helper of bondgenoot binnenin zal nu helpen de symptomen of beperkingen op te heffen.
Tips tot slot:
Als het verhaal geschreven is, laat het kind dan leuke tekeningen erbij maken als het dat kan en wil. Maak er een klein boekje van.
Lees het verhaal voor het slapengaan voor zolang het kind dit leuk en prettig vindt. Het is belangrijk dat je als ouder zelf gelooft in de potentie van het verhaal! Introduceer na een paar keer voorlezen voorzichtig kleine beetjes van de stof waar het kind allergisch is (was), en kijk hoe het uitwerkt.
Voor meer informatie over deze methode en voorbeelden van verhaaltjes, verwijs ik graag naar het boekje van Ann Delnoy en Paul Liekens Helende verhalen voor kinderen. ISBN 90 202 6040 5.
Als je het moeilijk vindt om een dergelijk verhaal te schrijven, kun je aan mij vragen het voor je te doen!
Loes Vrolijk
mail naar loesvrolijk@kerncoaching.nl