Onder deze titel las ik een column van Ben Tiggelaar.
Net als iedere andere ondernemer worstelt hij als zelfstandige ook met tijdsmanagement en prioriteiten. Desgevraagd vertelde een collega ondernemer hem zijn geheim: het boekje Eén minuut management van Blanchard.Snel samengevat gaat het over drie praktische, eenvoudige zaken die iedere manager dagelijks zou moeten toepassen:
1. Eén minuut doelstellingen
Spreek heldere doelen af met iedere medewerker persoonlijk. Formuleer ze heel praktisch en concreet. Werkdoelen moeten gaan over gedrag, over wat een medewerker gaat doen, niet over zijn meningen of gevoelens. Laat je medewerker elk doel zelf opschrijven op telkens één blaadje in maximaal 250 woorden. En doe dit alleen met de belangrijkste doelen.
2. Eén minuut complimenten
Spreek bij het formuleren van doelen meteen met je medewerker af dat je hem duidelijke feedback zult geven. Als je hem iets ziet doen at bijdraagt aan zijn doelen, geef hem dan een compliment. Wacht er niet mee, maar doe het meteen. Wees specifiek, vertel hem wat voor gevoel het jou geeft en waarom zijn gedrag goed is voor het bedrijf. Blijf dit doen.
3. Eén minuut reprimandes
Ook hier geldt: vooraf afspreken dat je heel duidelijke feedback zult geven. Zie je een medewerker iets doen dat niet goed is voor het bedrijf, wijs hem dan meteen op dat gedrag. Kort en krachtig. Vertel hoe je je daarbij voelt en laat een korte stilte vallen zodat het goed doordringt. Spreek vervolgens je waardering uit voor de persoon en laat hem of haar verdergaan met het werk. En – belangrijk – kom er daarna niet meer op terug.
Je zou kunnen zeggen dat deze regels al vaak langs gekomen zijn: het lijkt op oude wijn in nieuwe zakken verpakken. Maar wat is daar mis mee? Misschien is het aantrekkelijk opnieuw verpakken van oude wijn zo ongeveer de enige manier waarop je een jongere generatie – thuis en op de zaak – iets kunt leren dat je zelf in de loop van de jaren bent gaan waarderen.
En oude waarheden hebben het kennelijk nodig regelmatig opgepoetst te worden!
Heeft u als leidinggevende behoefte aan het oppoetsen van uw vaardigheid met één of meerdere van deze regels, online coaching kan u hierin trainen!
Loes Vrolijk