Ik heb zelf lang geaarzeld of ik er wel aan zou beginnen, tweets twitteren, weer iets erbij …. Ik ben er toch aan begonnen, en ga inmiddels bijna dagelijks naar mijn twitter account. Ik geef je hieronder de voordelen op een rij:
- Marktonderzoek: Stel vragen aan je klanten of prospects via Twitter.
- Test panel: Als je een digitaal product hebt, dan kun je een test panel bestaande uit jouw Twitter volgers samenstellen en hen vragen om je product te downloaden, lezen, bekijken of gebruiken en je eerlijke feedback te geven.
- Onderzoek je prospects: Je kunt een hoop waardevolle informatie over je potentiële prospects of partners winnen door hun tweets, profiel en contacts te bekijken.
- Enquetes/Polls: Als je feedback nodig hebt op je product, je aanbod, je blog, je website, je dienst of wat dan ook, maak een Twitter enquete of poll door middel van Twtpoll.
- Support: Als je tot de ontdekking komt dat je klanten je vaak support-gerelateerde vragen stellen op Twitter, dan kun je Twitter als onderdeel van je support helpdesk laten functioneren door gebruik te maken van TwtFAQ.
- Recruitment: Een vacature in je business? Adverteer de positie op Twitter en vraag je volgers om het te retweeten naar hun volgers.
- Mededelingenbord: Heb je belangrijke aankondigingen te sturen naar je klanten of prospects? Gebruik Twitter als online mededelingenbord.
- Kondig blogartikelen aan: Wanneer je een blogartikel schrijft, tweet erover (vergeet niet de URL erbij te zetten) en laat het de wereld weten.
- Speciale aanbiedingen – Heb je speciale aanbiedingen, uitverkoop, kortingen, etc? Maak er herrie over op Twitter. Waarom geen speciaal Twitter aanbod alleen voor je Twitter volgers?
- Netwerk: Ben je op zoek naar businesses bij jou in de buurt? Vind ze op Twitter door Twitter Search te gebruiken.
- Groepen: Word lid van branche- of onderwerpgerelateerde groepen die belangrijk zijn voor jouw business, op sites als twibes en wefollow.
- Tweetup: Een ‘Tweetup’ is een bijeenkomst van mensen met een gedeelde interesse, die georganiseerd is via Twitter. Je kunt hiervoor tools als Twt or SchmapIT gebruiken.
- To Do lijst: Vergeet je steeds wat je moet doen: upload dan je to-do lijst naar Remember the Milk dat je automatisch een tweet stuurt wanneer je iets moet doen.
- Hashtags: Gebruik hashtags (bijv. #Kerncoaching) voor evenementen, speciale aanbiedingen of zelfs slogans voor jouw product/dienst en help je business ‘viraal’ te worden.
- Luister: Gebruik Twitter Search om te horen wat anderen over je zeggen, over je business en je producten. En zorg ervoor dat je reageert op tweets die het hebben over jou en je product.
- Google Ranking: Google pikt heel snel informatie op van Twitter. Toen ik de naam Het Spel van Creatie en Manifestatie googelde, stond daar als eerst mijn tweet hierover!
- Volg je concurrent(en): en lees welke strategie hij/zij volgt! Je kunt ook lezen wat de klanten van je concurrent over je concurrent zeggen. Zoek naar de @gebruikersnaam van je concurrent. Je kunt zo zien wat de ‘fans’ of ‘vijanden’ van je concurrent te zeggen hebben over dat bedrijf.
- Analyseer de volgers van je concurrent: Diensten zoals Tweepi geven je inzicht (en overzicht) in de volgers van je concurrent en sorteert ze aan de hand van het aantal updates, het aantal volgers etc. Op deze manier kun je te weten komen wie de meest actieve- en meest invloedrijke volgers zijn.
Je kunt ook TwitterCounter gebruiken om snel inzicht te verkrijgen hoe snel je concurrent nieuwe volgers krijgt, hoeveel tweets hij per dag tweet, en hoeveel dagen het nog duurt dat je concurrent een nieuw record aan volgers heeft.Wil je mij volgen op Twitter: ga dan naar www.twitter.com/kerncoaching
Loes Vrolijk