The money is in the list!! roepen alle marketing goeroes.
Je hebt een nieuwsbrief of je overweegt er een te starten: dan wil je vooral veel email-adressen (zijn altijd handig trouwens!). Je gaat dan dus emailadressen verzamelen. Ik geef je een 20tal tips hoe je dit handig kunt doen. Behalve aantallen gaat het vooral over de kwaliteit van de adressen: Je wilt vooral dat potentiele klanten, mensen die tot jouw doelgroep behoren, zich abonneren!
- Zorg voor interessante artikelen
Bedenk voor wie je de nieuwsbrief schrijft: wie is je ideale lezer, degene die het meest precies past in je doelgroep? Waarin is deze persoon geinteresseerd? Wat zijn onderwerpen die hem/haar interesseren? Welke vragen krijg je wel van je klanten? Voorkom dat je nieuwsbrief een reclamefolder is, wie wil zich abonneren op de reclamefolder van de C1000? Veel mensen nemen wel de Allerhande van AH mee! - Vermeld wat lezers van je nieuwsbrief kunnen verwachten
Als mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, willen ze ook weten wat de inhoud is van je nieuwsbrief. Zo staat er bij mijn nieuwsbrief voor ZZPers
Nieuwbrief Creatieve Zakelijkheid: Voor XL-omzet en voldoening voor ondernemers: in deze nieuwsbrief vind je veel tips voor het succesvol starten van een eigen onderneming en het verdubbelen van je omzet na de opstart. De tips zijn zakelijk en praktisch en hebben een creatieve kant: hoe je jezelf “magnetisch” maakt voor klanten door de grenzeloze potentie van de kern in te zetten. - Zorg dat je je op iedere bladzijde van je website kunt aanmelden
Je kunt dit iedere keer anders verwoorden (wilt u meer weten over xyz, meld u dan aan …), passend bij de tekst van die bladzijde. - Zorg voor een kort inschrijfformulier
Je wilt alleen maar het emailadres van deze klant! Je hoeft niet te weten wat het telefoonnummer is. Hoe vind je het zelf als je je geboortedatum in moet vullen om je ergens voor aan te melden? Je kunt altijd later nog bepaalde gegevens vragen, als je klant een aantal waardevolle artikelen van je heeft ontvangen, dan zal dit makkelijker gaan. - Vertel over de voordelen van een abonnement
Dit kun je bereiken door eerdere nieuwsbrieven of artikelen op je website te plaatsen. Verwijs er ook naar. Bedenk wel dat iemand zelden de nieuwsbrief van datum x zal aanklikken, maar wel een artikel als “10 tips om uw winst te verdubbelen”. De gebruiker kan dan zelf bepalen in hoeverre een abonnement voor hem/haar interessant is. Bijkomend voordeel is dat Google de inhoud kan spotten en dat zorgt weer voor extra verkeer naar je website. - Overweeg om een enthousiaste lezer te vragen iets over je nieuwsbrief te vermelden
De mening van een ander, met naam en toenaam genoemd, zal betrouwbaarder overkomen dan die van jou. Je hebt immers een commercieel belang! - Welk kadootje kun je geven?
Denk eens na of je de lezers van je nieuwsbrief (of tips, of spreuken) iets speciaals kunt geven, bijv. korting op iets, of een E-book, of een gratis workshop. Mensen vinden het leuk om iets te krijgen. - Vragen!
Een van de belangrijkste zaken om meer emailadressen te krijgen is mensen te vragen of ze een (gratis) abonnement willen. Je kunt dit doen bij een netwerkbijeenkomst, cursus, seminar, contact met een prospect, bij het afscheid nemen van een klant (kent u iemand die…), op een verjaardag, bij de kapper. Kortom er zijn iedere dag wel gelegenheden of het te vragen. Doe het systematisch! - Vermeld bij het aanmelden hoe vaak je nieuwsbrief verschijnt.
En hou je eraan! Maak mensen nieuwsgierig en vermeld wat er een volgende keer in de nieuwsbrief staat. Of vermeld een uitkomst van iets in de volgende editie. Zorg dat mensen uitkijken naar je nieuwsbrief! - Je nieuwsbrief staat al op iedere bladzijde, maar de belangrijkste is de home page
Dit is belangrijk omdat zoekers (zelfstandig of geleid via Google Ad Words) op deze bladzijde komen. Zorg dat hier meteen gevraagd wordt zich aan te melden voor je nieuwsbrief! - Ieder contact is een mogelijkheid tot inschrijven
Als een klant een vraag stelt of er een andere vorm van contact is, zorg er dan voor dat er een opt-in mogelijkheid is. Denk ook eens aan direct mail via de post of de mail. - Branche organisatie
Denk ook eens aan je beroepsvereniging of andere branche organisatie. Als je een lijst van emailadressen kunt bemachtigen kun je een direct email actie doen om mensen te vragen of ze zich wellicht willen abonneren. Je stuurt natuurlijk ook iets wat hen interesseert, een nieuwtje o.i.d. - Nieuwsbrief doorsturen
Maak het makkelijk om je nieuwsbrief door te sturen. Vaak kun je zien dat een nieuwsbrief is doorgestuurd. Je kunt evt actie nemen door de doorverwijzer of degene die de nieuwsbrief heeft doorgestuurd te vragen of ze voortaan de nieuwsbrief zelf willen ontvangen. - ‘Gebruik’ mensen waar je mee samenwerkt
Dit kan over en weer nuttig zijn. Zeker als het op een gebied is dat aanverwant is aan jouw product of dienst. Bespreek of een link over en weer goed zou kunnen werken (met een kort aanbeveling), of een kort artikel waarom jij deze nieuwsbrief graag leest. Misschien wil je zakenpartner hetzelfde voor jou doen. - Bij presentaties, lezingen, cursussen e.d.
Geef aandacht aan je website en het feit dat je een nieuwsbrief hebt. Zorg voor expliciete vermelding. - Schrijven
Door veel te schrijven (artikelen, reacties op forums, E-book) vestig je veel aandacht op je website, op jezelf, en op jouw bedrijf. Je kunt zelfs expliciet vermelden dat je een nieuwsbrief hebt met aandacht voor …. - Maak een E-cursus
Je kunt deze verkopen of gratis weggeven. In de cursus promoot je je nieuwsbrief. - Online verkopen
Als je online iets verkoopt, zorg je altijd voor een hokje dat mensen kunnen aankruisen (of iets brutaler, weghalen als ze geen abonnement willen), om zich te abonneren op je nieuwsbrief. - Beurzen
Als je op een beurs staat, zorg dan voor een lijst of formulieren die mensen kunnen invullen om je nieuwsbrief voort aan te ontvangen. - Bij koude en warme acquisitie gesprekken
Als het gesprek niet doorloopt in een opdracht, kun je in ieder geval vragen of de ander het op prijs stelt om je nieuwbrief te ontvangen.
Veel succes gewenst met je nieuwsbrief!
Loes Vrolijk