Voor- en nadelen van online coaching
De positieve resultaten van internettherapie, online coaching en andere vormen van hulpverlening via internet hebben aangetoond dat de effecten van online begeleiding zeer effectief is, doelen worden bereikt in kortere tijd en zijn van hoge kwaliteit.
Face to face gesprekken zijn in loopbaancoaching nog steeds veel voorkomend vanuit het heilige vertrouwen in non verbale communicatie.
Bij online coaching loopt de hele communicatie via de mail en is dus geheel verbaal. Ervaring leert echter dat de coach al snel “tussen de regels door” informatie oppakt, zodat ook daar een extra dimensie buiten de woorden om te vinden is.
Daarnaast is internet niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij en kiezen mensen steeds vaker voor de mail als communicatie middel, zodat ze reistijd uitsparen en in hun eigen omgeving en tijd kunnen kiezen voor contact met de coach.
Wat zijn de voordelen van online coaching boven persoonlijke face to face coaching?
- Grotere mate van openheid
Ervaring leert bij online coaching dat cliënten eerder achterliggende patronen vertellen. cliënten ervaren een extra veiligheid omdat er geen ander is die hen direct beoordeelt. Dit geeft een bepaalde anonimiteit die meer gelegenheid biedt tot openheid. - Grotere mate van zelfredzaamheid
Doordat de cliënt het eigen probleem moet verwoorden, zal hij of zij hier meer over nadenken, woorden worden getypt, geschrapt en opnieuw neergezet. Doordat de probleemstelling door de cliënt verhelderd wordt, is de oplossing op de vraag al dichterbij. Er is een hogere concentratie op de problematiek en dus ook op de oplossing.
De online coach zal meer vragen stellen en minder invullen. Zij reageert immers niet op non verbale signalen. Hierdoor wordt de cliënt meer dan in face to face sessies uitgenodigd om eigen antwoorden en oplossingen te vinden en te formuleren. - Online coaching is overzichtelijk
De structuur van de online coaching is overzichtelijk en effectief: als cliënt weet je steeds waar je je in je proces bevindt. - Online coaching is effectief : inzet van kosten en tijd is lager en resultaten zijn beter
Dit heeft ondermeer te maken met de hoge mate van concentratie op de materie die de cliënt bereikt tijdens het in alle rust schrijven. Het heeft ook te maken de afwezigheid van allerlei plichtplegingen, aannames in non-verbale communicatie en tijd die verloren gaat aan het maken van afspraken en reizen.
Er is minder ‘ruis’ in de online coaching, minder ‘koetjes, kalfjes’ en meer focus op waar het echt over gaat. - Online coaching kent korte communicatielijnen
Daar waar face to face coaching werkt met afspraken met een bepaalde frequentie (bijv. eenmaal per twee weken), kan online coaching direct inspelen op een vraag tijdens het werk. Gesteld een cliënt werkt aan het voelen en aangeven van grenzen en merkt tijdens het werk dat er een vraag op hem of haar afkomt voor een extra klus, dan kan er een direct e-mailsignaal naar de coach gaan met de vraag hoe hiermee om te gaan. De coaching wordt op deze manier direct omgezet naar adviezen in de dagelijkse praktijk.
Zijn er ook nadelen? Dan wel contra-indicaties?
- Als klant moet je van schrijven houden. Als je niet kunt schrijven of je aversie hebt tegen schrijven of het werken met de computer, kun je het beter niet doen. Wat niet wil zeggen dat je “goed” of “foutloos” moet kunnen schrijven of hoog opgeleid moet zijn.
- In sommige situaties is het goed om face to face te starten en te vervolgen met online coaching. Omdat trajecten maatwerk zijn komt dit in het intakegesprek meestal naar voren.
- Als er drugs of alcohol problemen bestaan, kunnen deze beter eerst in een andere setting worden aangepakt.
- Als er sprake is van grote emotionele verwarring, problemen alsmaar worden herhaald en de klant vooral klaagt over van alles en nog wat. In een dergelijk geval kan beter worden verwezen naar huisarts of andere vorm van hulpverlening. Dit geldt ook voor potentiële zelfmoordsituaties, ernstige vormen van depressie en psychoses. Een goede online coach merkt dit tijdig op en heeft een lijst met hulpverleners in de regio van de klant.
Tot slot
Resumerend voegt online coaching een nieuwe werkvorm toe aan het coachingsarsenaal en biedt klanten extra mogelijkheden om zich te ontwikkelen en in eigen tijd, tempo en plaats te werken aan het vinden van antwoorden op hun vragen, oplossingen voor hun problemen. Door deze toe te passen in het dagelijks leven en te toetsen of ze werken, verkrijgen ze resultaten die beklijven.
Wil je weten wat jouw voordeel kan zijn? Bel dan met T 0182-672979. Een telefonisch intakegesprek is gratis en je krijgt daarna een maatwerk advies met een overzicht van jouw tijds- en geldinvestering.
Loes Vrolijk